Wat we meenemen uit de coronacrisis

Ons leven staat de laatste maanden flink op z’n kop. Het coronavirus bracht ons uitdaging na uitdaging, voor onze organisaties én in ons privéleven. Maar nu we langzaamaan gewend raken aan deze situatie, zien we: een aantal dingen uit ‘het nieuwe normaal’ zijn zo slecht nog niet. Wat nemen we mee uit deze crisis?

Werken hoeft écht niet op 1 plaats te gebeuren

Eigenlijk wisten we dit al sinds de ‘Het Nieuwe Werken’-hype rond 2012 op z’n piek was. Toch heeft het nooit grootschalig doorgezet. De grote corporates met veel kantoren en medewerkers over de wereld konden niet anders, maar het gemiddelde middenbedrijf deed nog niet veel met thuiswerken. Waar veel werkgevers voorheen altijd dachten dat de productiviteit het hoogst was als iedereen bij elkaar in de buurt zat, blijkt nu dat dit wel meevalt.

Natuurlijk, het is niet makkelijk om je te concentreren als je 4-jarige een puzzel met je wil maken. En veel werknemers konden door de aard van hun werk niet eens thuiswerken. Maar voor veel andere werknemers geldt tegelijkertijd dat ze in hun thuiskantoor effectiever dan ooit zijn. Veel vergaderingen blijken overbodig of kunnen prima online doorgaan (en duren vaak korter doordat iedereen gerichter overlegt), ‘onmogelijke’ VPN-constructies blijken goed te werken en het werk komt nog steeds af.

Nu we dat inzien (en vooral meer vertrouwen hebben dat medewerkers ook gewoon goed presteren als je ze niet kunt zien) kunnen we organisaties in de toekomst flexibeler inrichten. Werknemers kunnen hun werk op kantoor doen, of thuis, of ergens anders. Bijkomend voordeel: je poel potentiële werknemers wordt groter. Want waar het 5 keer per week maken van een lange trein- of autoreis je medewerkers opbreekt, valt 2 keer per week dan wel weer mee.

We gaan meer outputgericht werken

Doordat bedrijven hun medewerkers minder goed kunnen ‘controleren’ als ze vanuit huis werken, zijn we eigenlijk als vanzelf meer overgegaan op outputgericht werken in plaats van throughputgericht. We kijken dus minder naar of en waar iemand mee bezig is, en meer naar de resultaten.

Dit betekent meer vrijheid én meer verantwoordelijkheid voor je medewerkers. Zo wordt het voor hen makkelijker om de kinderen van school te halen en dan in de avond wat langer door te werken. Of om doordeweeks te profiteren van het lekkere weer en het werk op zaterdag, wanneer het toch te druk is in het park, weer in te halen. Dit levert niet alleen een betere werk-privébalans op, maar zorgt er ook voor dat je medewerkers zich meer verantwoordelijk voelen voor hun eigen taken. Dit maakt ze gemotiveerder om goed resultaat af te leveren.

We houden meer oog voor onzekerheid

Niemand had deze crisis zien aankomen. Toen bleek dat Nederland daadwerkelijk in lockdown zou gaan, moesten organisaties razendsnel protocollen opstellen, communicatierichtlijnen maken en hun ICT zo inrichten dat massaal vanuit huis werken een optie was.

Zelfs als we straks niet meer bang hoeven zijn voor corona, weten we nu: het leven kan van het ene op het andere moment totaal anders zijn. Organisaties moeten meer rekening houden met onverwachte scenario’s en een grotere buffer opbouwen voor onvoorziene omstandigheden. Daarnaast zullen bedrijven zich minder richten op een vaststaande, statische markt, en nog meer oog hebben voor de potentiële veranderingen voor de doelgroep. Dit vraagt om een flexibelere denkwijze van de medewerkers en werkgevers.

We gaan meer leren

Onze nieuwe aandacht voor onzekerheid zorgt voor nieuwe banen en werkzaamheden. Ook de versnelde technische verbeteringen zorgen ervoor dat we op een andere manier gaan werken. Nieuwe functies verschijnen, maar er zullen ook functies zijn die overbodig worden. Daarom is het van belang dat professionals blijven bijleren.

Een bijkomend voordeel hierin: leren zorgt ervoor dat er nieuwe paden in je hersenen worden aangelegd, waardoor je ook met andere onverwachte omstandigheden beter kunt omgaan. Het is niet voor niets dat oudere medewerkers vaak aangemoedigd worden om nieuwe dingen te leren. Het stimuleert vrij letterlijk beweging in je hersenen en zorgt daardoor voor een beetje meer gewenning aan verandering. Dat maakt mensen wendbaar.

Hoe Online Academy je in én na deze periode kan helpen

Bij Online Academy kan je hele organisatie onbeperkt leren. Waar jullie maar willen, wanneer jullie maar willen. In ons aanbod vind je meer dan 300 trainingen in verschillende categorieën: van financiële trainingen (zoals Fintech) tot persoonlijke effectiviteit (zoals Persoonlijke kracht en Uitstraling) tot Bedrijfskunde (zoals Verandermanagement) en nog veel meer.

Je kunt een Online Academy-training gebruiken om een korte pauze te nemen, of om na je werk even je zinnen te verzetten. Ook bieden we trainingen als TimemanagementMindfulness en Vitaliteit, die je in deze periode wat extra ondersteuning kunnen bieden en ervoor zorgen dat je beter in je vel gaat zitten. We bieden dit aan in één volledig pakket waar al je medewerkers gebruik van kunnen maken.

De trainingen van Online Academy zijn verdeeld in trainingsmomenten van ongeveer 10 minuten per dag, dus ze zijn goed te doen naast het werk. Maar als jij of je medewerkers wat meer tijd over hebben, dan kun je ook meer trainingen volgen per dag.

Snel Online Academy gaan gebruiken

Online Academy werkt heel snel. We kunnen dus ook eenvoudig grote groepen mensen toegang geven. Al binnen één dag kunnen we al jouw medewerkers laten beginnen met onbeperkt leren. Wil je meer weten over Online Academy voor jouw organisatie? Mail ons dan op zakelijk@onlineacademy.nl. We kijken graag met je naar wat we voor je kunnen betekenen.

Online Academy bundelt krachten met SkillsTown

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Online Academy een strategisch partnerschap is aangegaan met SkillsTown. Dankzij deze samenwerking bieden we een nog breder pakket aan leeroplossingen aan. Klik op de knop om naar de site van SkillsTown te gaan.

View the page Ga naar skillstown.nl