Waarom gamification werkt

Niets is zo universeel als spelen. Jong of oud, in Europa of Zuid-Amerika, op het voetbalveld of achter de computer: iedereen doet het. Daarom is het slim om spelelementen in te zetten om leren binnen je organisatie effectief te maken. Bijvoorbeeld tijdens een onboardingtraject. Maar hoe maak je dit tot een succes? Op ons klantevent vertelde Marcel Mens van AtHand waar een goede ‘serious game’ aan voldoet. We zetten een paar van de belangrijkste punten op een rijtje.

Wat is gamification van leren?

Bij gamification leg je een spellaag over het leren. Er bestaan prachtig uitgewerkte digitale ‘serious games’, maar je kunt er ook zelf mee aan de slag door spelprincipes (game mechanics) toe te passen op de leerstof in bijvoorbeeld een quiz.

Belangrijk om hierbij te beseffen is dat je meestal niet al je leercontent kunt vervangen door een game: de game is een aanvulling op de bestaande content. Je brengt de ‘droge’ leerstof in een andere context, waardoor het meer dimensie krijgt.

Waarom deze spelcontext zo goed werkt? Als je speelt, komt er dopamine vrij in je hersenen. Dit geeft je een goed gevoel en werkt verslavend, waardoor je steeds verder wilt spelen. Daarnaast zorgt dopamine er ook voor dat je informatie beter kunt onthouden. Zo wordt het leereffect groter.

Serious games: best serieus

Dit betekent echter niet dat je simpelweg al je leerstof in een spelvorm moet gieten en dan achterover kunt leunen. Om je serious game tot een serieus succes te maken, moet je eerst vaststellen wat je nou precies wilt bereiken. Welke kennis wil je in het spel overdragen (bijvoorbeeld de volgorde van handelingen bij het registreren van een nieuwe klant)? Of wil je bepaald gedrag aanleren (bijvoorbeeld klantvriendelijkheid)? Hoe maak je dit meetbaar? Stel van tevoren ook de KPI’s vast: met welke gamescores ben je tevreden?

Een aantal elementen waar je verder op moet letten:

Wel competitie, géén verliezers: je wilt dat je medewerkers hun best doen om de hoogste score te halen, maar verliezen mag geen problemen opleveren. Spelen is een veilige manier om met de leerstof te oefenen: als het niet goed gaat, moet je je medewerkers motiveren om verder te oefenen, niet het verlies afstraffen.

Ambitieuze maar haalbare doelen: een spel hoort uitdagend te zijn, maar niet té moeilijk. Als iets te lastig is, demotiveert dat ontzettend. Maar het mag ook weer niet te makkelijk worden: het behalen van een uitdagend doel geeft een grotere kick geeft dan het behalen van een (te) simpel doel.

Verhaallijn met motiverende subdoelen: als je een groot leerdoel hebt, bouw dan kleinere subdoelen in. Het behalen van kleinere subdoelen geeft een goed gevoel (waarbij dopamine vrijkomt) en dat motiveert om verder te gaan.

Ruimte om te excelleren: goed leren moet beloond worden! Aan de top functioneren motiveert niet alleen de medewerker die het heel goed doet, maar ook de collega’s die zien wat mogelijk is.

Teamgevoel: je medewerkers doen meer hun best als zij het gevoel hebben dat ze onderdeel van een team zijn. Door het teamgevoel in je spel op te nemen, versterk je het leereffect.

Hoe kunnen we jou helpen?

Het team van Online Academy helpt je graag om je organisatie zo effectief mogelijk te laten leren. Wil je weten hoe we er bij Online Academy voor zorgen dat leren leuk en verslavend wordt? Neem dan contact met ons op. Bijvoorbeeld:

We bekijken graag samen met jou hoe Online Academy jouw organisatie verder kan helpen.

Online Academy bundelt krachten met SkillsTown

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Online Academy een strategisch partnerschap is aangegaan met SkillsTown. Dankzij deze samenwerking bieden we een nog breder pakket aan leeroplossingen aan. Klik op de knop om naar de site van SkillsTown te gaan.

View the page Ga naar skillstown.nl