“UWV investeert in de kennis en kunde van haar medewerkers”
4 september 2018
Sandra Huigsloot is Contract- en Leveranciersmanager Inkoop/Facilitair/HRM bij UWV, waar medewerkers sinds kort onbeperkt gebruik kunnen maken van Online Academy. “Medewerkers zijn heel enthousiast over het feit dat UWV hen op deze manier wil ondersteunen in hun leer- en ontwikkelbehoefte.”
Online leren
UWV HRM was actief op zoek naar een manier om het online leren binnen de organisatie een impuls te geven. “Vanuit die behoefte is bij de preferred suppliers van UWV voor Leren & Ontwikkelen de vraag uitgezet of zij in deze behoefte konden voorzien door het aanbieden van een breed aanbod aan online trainingen die tijd- en plaatsonafhankelijk zijn. NCOI is hierin uiteindelijk in staat gebleken met Online Academy.”
Wat de doorslag gaf om voor Online Academy te kiezen? “De verscheidenheid aan aanbod, de laagdrempelige benadering, de prijs-kwaliteitverhouding en het commitment van NCOI om de implementatie ervan tot een succes binnen UWV te maken.”
Anytime, anywhere
Sandra vertelt dat medewerkers heel enthousiast reageren op het feit dat hun werkgever hen nu ook op deze manier ondersteunt in hun leer- en ontwikkelbehoefte. “Daarnaast zijn de reacties positief over het aanbod, het gemak waarmee je kunt inloggen, de behapbare tijdsinvestering voor een training en het feit dat je anytime, anywhere je training kunt volgen.”
Op de dag van de lancering binnen UWV waren er al 2000 aanmeldingen op het platform en al 800 trainingen gestart. Vijf maanden later zijn dat inmiddels 8445 aanmeldingen en 12903 gestarte trainingen. “Dit geeft mooi weer dat de impuls werkt en dat UWV online leren omarmt. De cijfers zijn boven verwachting.”
Weerspiegeling van wat er speelt
Vooral de trainingen ‘Actief luisteren in het kort’, ‘Mindfulness’ en ‘Agile in het kort’ zijn erg populair. Volgens UWV HRM en Inkoop geven de populairste trainingen een mooie weerspiegeling van de items die momenteel spelen binnen UWV, zoals Agile werken en medewerkers fit en vitaal krijgen en houden.
Welke reactie vanuit de organisatie haar tot nu toe het meest is bijgebleven? “Een opdrachtgever binnen UWV heeft gewacht op de lancering van het platform in verband met een langdurig leertraject voor zijn afdeling. Het aanbod van Online Academy was namelijk al opgenomen in het leertraject en maakte er een belangrijk onderdeel van uit.”
Wat heb ik nodig?
UWV HRM gaat binnenkort het gebruik van Online Academy en het rendement op kennis en gedrag evalueren met een enquête. Wat verwachten UWV HRM en Inkoop dat hieruit komt? “Dat de trainingen van Online Academy werknemers inzicht geven in wat ze zelf nodig hebben. In plaats van dat ze meteen in de opleidingsreflex schieten, moeten ze hier eerst over nadenken: zou een opleiding helpen? Of heb ik iets anders nodig dan een opleiding, bijvoorbeeld meer ondersteuning van mijn manager?”
Daarnaast willen UWV HRM en Inkoop graag weten of deze vorm van leren aanslaat bij UWV. Leren speelt namelijk een belangrijke rol in de organisatie: “UWV investeert in de kennis en kunde van haar medewerkers. Zij helpt ze hun vakmanschap te ontwikkelen en te onderhouden,” aldus Sandra. “UWV geeft het vertrouwen dat zij nodig hebben om hun vak uit te kunnen oefenen en faciliteert daarin. Dit doet zij onder andere door de medewerkers een breed aanbod aan leerinterventies aan te bieden via preferred suppliers en daarbij te sturen op het rendement van die interventies.”