Marketing automation, de motor van e-learning
Steeds meer organisaties zien het belang van een leven lang leren. Een positieve beweging, maar dan moet hij wel gepaard gaan met daadkracht. Maak bijvoorbeeld gebruik van best practices uit de hoek van marketing automation om medewerkers op het juiste moment met de juiste content aan het leren te krijgen. Signaleer vervolgens de leerbehoeften van je medewerkers en ontwikkel een platform dat volop ruimte biedt aan gepersonaliseerd leren.
Een baan voor het leven bestaat niet meer
Het was een zorgwekkende, maar toch ook weer niet echt verrassende uitspraak in een artikel in het AD. Uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN blijkt dat medewerkers miljarden euro’s bedoeld voor zelfontwikkeling en vitaliteit onbenut laten. Het gaat vooral om geld dat beschikbaar is in het kader van de zogenoemde persoonlijke ontwikkelbudgetten.
Werkgevers vinden het belangrijk dat hun medewerkers deze budgetten inzetten om zich te blijven ontwikkelen. Want een baan voor het leven, zoals je die vroeger had, bestaat niet meer. En als de pandemie ons iets heeft laten zien, dan is het wel hoe je plotseling soms op zoek moet gaan naar ander werk. Door je te blijven verbreden, ben je als medewerker flexibeler en aantrekkelijker. De werkgever die deze ontwikkelmogelijkheden biedt staat daarmee natuurlijk ook sterk.
Breed palet aan leermiddelen
Het is belangrijker dan ooit dat werkgevers zich gericht inspannen om medewerkers aan het leren te krijgen. En dan is het aan de medewerker om open te staan voor opleidingen en trainingen in de volle breedte. Het gaat daarbij zeker niet alleen om zware opleidingen waar je maanden of soms zelfs jaren mee zoet bent, maar juist ook om korte, overzichtelijke e-learning, waar je als medewerker zo’n tien minuten per dag aan kwijt bent.
Zo’n e-learning kun je volgen om vakinhoudelijk door te groeien, zoals wanneer een webdeveloper een training volgt om de laatste WordPress-ontwikkelingen bij te spijkeren. Maar denk ook aan een cursus Spaans voor beginners, zonder dat dit een zakelijk doel dient. Daarbij varieert de vorm van een online training tegenwoordig enorm. Webinars en podcasts zijn bijvoorbeeld ook een waardevolle bijdrage in het complete assortiment leermiddelen.
Marketing automation voor online leren
Toegang bieden tot een breed palet aan opleidingen en trainingen is stap één. Maar waar je als werkgever vooral aandacht aan moet besteden is het inlichten en voorlichten van je medewerkers over hun leer- en ontwikkelmogelijkheden, zodat je het leerrendement verhoogt. Het is belangrijk als organisatie een leerplatform aan te bieden, waarin je beide stappen integreert.
Een uitgebreid aanbod kan niet zonder een gerichte campagne. Die je vervolgens continu moet finetunen om uiteindelijk tot een informatievoorziening te komen die aansluit op de behoeften van de individuele medewerker. Stuur je te veel reminders, hoe vriendelijk ook, dan kun je gefrustreerde medewerkers verwachten. En wat betekent dat voor het engagement? Misschien wordt dat veel hoger als je reminders afwisselt met complimenten…
Als medewerkers succesvol zijn, wil je hen dat laten weten en ze op die manier ook aansporen om de flow waarin ze zitten voort te zetten. Het is ondoenlijk om handmatig alle leerprestaties en -inspanningen te volgen en elke medewerker persoonlijk van de juiste content te voorzien. Waar je naar toe wilt, is een leerplatform dat op basis van relevante data, zoals leerinspanningen, gevolgde modules en communicatievoorkeuren, automatisch de juiste berichten verstuurt. En dat alles met maar één doel: de medewerker enthousiast houden om verder te leren en dat faciliteren, om zo het kennisniveau in de organisatie te verhogen.
Aanbod op maat
Een leeromgeving met marketing automation om de participatiegraad te optimaliseren: het lijkt in zekere zin op wat de grote marketplaces en socialmediaplatformen doen. Op basis van enorme hoeveelheden data over het gedrag van deelnemers of gebruikers wordt steeds de next best action voorgesteld en uitgevoerd. Een van de bekendere features is de ‘aanbeveling’. Denk aan een tekstje als: ‘Veel collega’s die de training Mindfulness hebben gedaan, luisterden ook naar de podcast van deze influencer.’ Zo kun je met een veelomvattend maar standaard aanbod van trainingen en opleidingen toch iedere medewerker maatwerk bieden.
Leren wordt nóg leuker
Tegelijkertijd kun je marketing automation in de leeromgeving combineren met corporate campagnes. Wil je je medewerkers bijvoorbeeld bewuster maken van de gevaren van phishing, dan kun je securitytrainingen prominenter onder de aandacht brengen. Wil je dat medewerkers zich meer bekommeren om een gezonde leefstijl, dan leg je wat meer de nadruk op vitaliteit.
Zo kun je als organisatie verschillende bedrijfsdoelstellingen koppelen aan je online leeromgeving. Het is dan ook raadzaam om met de provider van dit online platform gezamenlijk de doelstellingen te bepalen en te vertalen in de marketing automation rondom online learning. Zo doe je er als organisatie alles aan om je medewerkers van gerichte content te voorzien in de juiste context, waardoor de participatiegraad toeneemt.
Benieuwd naar meer?
Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden naar wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact op met ons via 035 – 7 506 178 of info@onlineacademy.nl. We vertellen je graag meer over marketing automation in de leeromgeving.