Je medewerkers laten kiezen voor leren? Gebruik nudging!

Heb je weleens gehoord van nudging? Dit is een manier om mensen te beïnvloeden om bepaalde keuzes te maken. Op ons klantevent legde gedragsexpert en ontwerper Jelte Timmer uit hoe je met nudges je organisatie aan het leren krijgt. Lees hier de tips nog eens na.

Keuzes maken

Dagelijks maken we ontzettend veel keuzes: wel 35.000. 95% hiervan neem je onbewust, op de automatische piloot. En dat is maar goed ook, want het zou ontzettend vermoeiend zijn als je over iedere stap die je zet na moest denken.

Nudges zijn kleine interventies die de onbewuste mindset triggeren en je sturen om een bepaalde keuze te maken. Je kunt deze nudges ook inzetten om je medewerkers te stimuleren om te leren. Hier zijn 4 manieren voor: door het sociaal gewenst, makkelijk of aantrekkelijk te maken, of door het op het juiste moment en op de juiste plek in te zetten.

Nudging in de praktijk

1. Maak de keuze sociaal gewenst

Mensen doen graag dingen die sociaal gewenst zijn. In hotels zie je bijvoorbeeld weleens teksten als ‘80% van de gasten hergebruikt de handdoeken, jij ook?’ Je wilt liever bij de meerderheid horen die zich milieuvriendelijk gedraagt, dan bij de kleine groep die een niet-milieuvriendelijke keuze maakt. Dit kun je ook toepassen in je organisatie door gewenst gedrag te benadrukken.

Hoe zet je dit in voor leren in je organisatie? Een paar voorbeelden:

  • Vertel hoeveel procent van je medewerkers al aan het leren is
  • Vertel hoeveel procent van je medewerkers die is begonnen aan de opleiding, de opleiding ook heeft afgerond

Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de getallen die je noemt positief zijn: als je zegt dat nog maar 12% zich heeft georiënteerd op een opleiding, krijgen je medewerkers niet het gevoel dat dit de sociaal gewenste keuze is.

2. Maak de keuze makkelijk

We kiezen graag de weg van de minste weerstand. Hoe minder we moeten doen, hoe makkelijker het gaat. Daarom plaatsen webshops hun ‘Koop nu’-button zo groot op de pagina. Zo hoef je er niet naar te zoeken en klik je er eerder op.

Hoe zet je dit in voor leren in je organisatie? Een paar voorbeelden:

  • Maakt je organisatie gebruik van een e-learningprogramma, zoals Online Academy? Zorg dan dat het makkelijk wordt om daar te komen. Bijvoorbeeld door een button op je intranet te zetten.
  • Breng het leren regelmatig onder aandacht via intranet en mails, zodat het on top of mind blijft. Wil je dat je medewerkers actie ondernemen? Link dan meteen door naar het opleidingsaanbod, zodat ze niet zelf hoeven te zoeken, maar meteen kunnen doorklikken.
  • Zorg er ook voor dat het beleid rondom leren in je organisatie helder en makkelijk te vinden is. Communiceer goed over zaken als opleidingsbudget en eventuele vaste opleidingspartners.
3. Maak het aantrekkelijk

Als iets leuk is, doe je het sneller. Denk bijvoorbeeld aan Holle Bolle Gijs in de Efteling: snoeppapiertjes weggooien in een opengesperde mond, waarna je een bedankje krijgt, is stukken aantrekkelijker dan ze weggooien in een saaie prullenbak (of op de grond!).

Hoe zet je dit in voor leren in je organisatie? Een paar voorbeelden:

  • Organiseer een themaweek rondom leren. In deze week zie je bijvoorbeeld iedere dag een filmpje, krijg je ‘brain food’ en wordt je een vraag gesteld die je aan het denken brengen. Op deze manier creëer je buzz en engagement.
  • Presenteer leren in je organisatie ook als iets leuks, niet als iets dat nu eenmaal moet. Zolang je praat over leren alsof het iets aantrekkelijks is, gaan je medewerkers het ook als dusdanig zien.
  • Beloon je medewerkers die leren. Laat ze leren onder werktijd, geef ze complimenten, stuur ze bloemen. Zo merken ze dat wat ze doen gewaardeerd wordt.
4. Zet het op het juiste moment & plaats in

Timing is alles. Niet voor niets krijg je rondom de feestdagen allerlei aanbiedingen in je inbox van winkels. Ze weten dat de kans dat je er rond deze periode voor openstaat om iets te kopen het grootst is.

Hoe zet je dit in voor leren in je organisatie? Een paar voorbeelden:

  • Stuur mails en berichten over ontwikkelen en leren niet op piekmomenten, maar op momenten dat de workload wat lager is. Dan staan je medewerkers er meer voor open.
  • Besteed aandacht aan leren rondom functionerings- of ontwikkelingsgesprekken. Je medewerkers zijn op dat moment aan het nadenken over de invulling van hun werk en hoe ze zichzelf kunnen verbeteren: een opleiding past hier wellicht bij!

Hoe kunnen we jou helpen?

Het team van Online Academy helpt je graag om je organisatie te laten leren. Heb je nog vragen over het inzetten van de nudges, of wil je weten hoe Online Academy jouw medewerkers aan het leren krijgt? Neem dan contact met ons op. Bijvoorbeeld:

We bekijken graag samen met jou hoe Online Academy jouw organisatie verder kan helpen.

Online Academy bundelt krachten met SkillsTown

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Online Academy een strategisch partnerschap is aangegaan met SkillsTown. Dankzij deze samenwerking bieden we een nog breder pakket aan leeroplossingen aan. Klik op de knop om naar de site van SkillsTown te gaan.

View the page Ga naar skillstown.nl