Hoe vanzelfsprekend is leren in een start-up?
Welke rol spelen start-ups in de ontwikkeling van het leren in organisaties? Veroorzaken deze jonge bedrijven een aardverschuiving door hun frisse kijk op mens en technologie, of valt dat in de praktijk wel mee? En hoe zit het eigenlijk met leren en ontwikkelen binnen een start-up? People Power Radio-host Glenn van der Burg praat hierover met Gerwald van Oetelaar van Catchphrase, een platform voor taakgerichte digitale onboarding, en Online Academy-directeur Tom Bos. Lees een samenvatting van het gesprek of beluister de volledige podcast.
Wat niet bestaat, moet je zelf maken
Start-ups hebben een soort mythische plek gekregen in onze samenleving: daar gebeurt het, daar zien we de toekomst, daar worden de nieuwe innovaties gepland. Superinteressant vanuit het perspectief van een leven lang leren natuurlijk, juist omdat de levensduur van een start-up onbekend is, en soms heel kort is. Een start-up begint al vaak vanuit een sterke leerbehoefte bij de ondernemer. Je wilt iets beter, sneller, slimmer voor elkaar krijgen.
Voor Gerwald is dat ‘iets’ de onboarding van nieuwe medewerkers binnen corporate organisaties. De laatste tijd heeft iedereen de mond vol van onboarding, maar Gerwald was er al mee bezig toen het woord nog zo’n beetje uitgevonden moest worden. Eerst bij Applical, de start-up die hij in 2017 verkocht, inmiddels bij zijn nieuwe start-up Catchphrase.
Waar het Gerwald van meet af aan om ging, is leren zo dicht mogelijk bij de (nieuwe) werkplek houden, want zo kun je datgene wat je leert ook meteen toepassen. Dat wilde hij met mobiele technologie voor elkaar krijgen, zodat je dat leren op een toegankelijke manier kunt stimuleren. Dat bestond toen nog helemaal niet. Dus ja, dan ga je het maar zelf maken.
De kansen van de mobiele technologie
Iedereen die ooit is ingewerkt, heeft er wel een verhaal over. Je komt blij binnen op je eerste werkdag, maar dan komt daar altijd wel het moment dat je een bepaalde code niet hebt, dat je pas nog niet geactiveerd is, of dat je buddy je dat ene programma toch niet helemaal helder heeft uitgelegd. Gaandeweg bij het opzetten van mobiel leren, kwam Gerwald er tijdens gesprekken met organisaties achter dat het onboarden van nieuwe medewerkers een heel belangrijk thema was, al had niemand het er op die manier over.
Eigenlijk bood Applical eerst de oplossing, en vervolgens het probleem, vat Tom samen. En zo gaat het vaak bij innovaties binnen succesvolle start-ups. Je pakt de kansen van de nieuwe technologie en die koppel je aan een bepaalde leerbehoefte binnen een organisatie, waaruit vervolgens een thema wordt geboren dat op zichzelf blijkt te kunnen staan. Zo luidt het mooie marketingverhaal natuurlijk never nooit, maar het is wel hoe het er in het echt aan toegaat, beaamt Gerwald.
Leren via de smartphone
In corporate Nederland is mobiel leren bezig aan een opmars, zij het dat dit mobiel leren nog voornamelijk desktop-based is. Daar brengt Gerwald nu wellicht verandering is, want bij zijn huidige platform Catchphrase is de smartphone, het meest gebruikte apparaat van zo’n beetje elke medewerker, het uitgangspunt van leren. Hoewel de meeste desktop-oplossingen ook werken op een mobiele telefoon, zul je, als je echt wilt overstappen op mobiel leren, gebruik moeten maken van de mogelijkheden van de smartphone, vindt Gerwald.
Dat smartphone leren heeft ook gevolgen voor de content. Zo is deze binnen Catchphrase taakgericht, oftewel, aangepast aan de specifieke taak die iemand verricht. Dan is het dus meer instructie dan training, maar daar leer je natuurlijk ontzettend veel van, legt Gerwald uit.
Die content moet snel aangepast kunnen worden. Dus stel, je volgt via je smartphone de leermodule crowd management, maar dan is daar ineens corona en veranderen de regels in het stadion waar je aan het werk bent. In plaats van dan zo’n hele leermodule aan te passen, wat zinloos werk zou zijn, kun je dan beter werken met bijvoorbeeld protocollen en daar de specifieke instructie op geven. Zo kun je heel flexibel inspelen op de actuele behoefte.
From scratch
Dat klinkt allemaal heel logisch, merkt Tom op. Zo logisch dat je je kunt afvragen waarom de grote organisaties niet zelf hun eigen mobiele platform ontwikkelen. Waarom pakken alleen start-ups die rol? Start-ups hebben het geluk dat ze altijd from scratch kunnen beginnen, legt Gerwald uit.
Je kunt als ondernemer gewoon naar de tekentafel lopen, een probleem identificeren en iets bouwen met de allernieuwste technologieën die er op de markt zijn. Grote organisaties hebben al een technisch schild, waarbinnen ze iets moeten kunnen implementeren. Je loopt dan maar al te vaak tegen beperkingen op, aangezien je altijd redeneert vanuit datgene wat je al hebt. Als je niets hebt, hoef je ook niets weg te gooien en kun je maken wat er nog niet is.
Contact met Online Academy
Benieuwd naar het volledige gesprek, waarin het onder andere gaat over wat corporate organisaties kunnen leren van start-ups? Luister hier de podcast terug. Beluister ook de andere podcasts die we samen met People Power Radio maakten.
Wil je weten hoe Online Academy jouw organisatie kan helpen om je medewerkers te laten leren vanuit huis? Stuur ons een e-mail via info@onlineacademy.nl of bel ons op 035 – 7 506 178. Of plan meteen een (online) afspraak met ons in. Wij vertellen je graag meer.