Hoe leer je het best?
‘Spaced learning’ versus ‘massed learning’
Tegenwoordig weten we ontzettend veel over ons brein en de werking hiervan. Dit zorgt ervoor dat we leren zo effectief mogelijk kunnen maken. En omdat we ons altijd willen verbeteren, blijven we de trainingen altijd optimaliseren op basis van de laatste bevindingen.
Vorig jaar publiceerde Journal of Neuroscience bijvoorbeeld een belangrijk onderzoek over ‘spaced learning’, ofwel leren verspreid over de tijd. Zou deze leermethode meer opleveren dan ‘massed learning’ (in één keer alles leren)?
Het onderzoek
In dit onderzoek werden plaatjes aan de woorden ‘ja’ en ‘nee’ gekoppeld. Of een plaatje bij ‘ja’ of bij ‘nee’ hoorde, was willekeurig. Hier zat geen logica in. Deelnemers moesten onthouden of er bij het plaatje een ‘ja’ of een ‘nee’ hoorde. Sommige deelnemers leerden dit in één keer achter elkaar, anderen leerden het met tussenpozen.
Neurowetenschappelijke onderzoek met MRI-scans liet zien dat er andere activiteiten in de hersenen waren bij spaced learning dan bij massed learning. Bij massed learning was vooral het kortetermijngeheugen actief. Deelnemers vergaten al snel wat ze geleerd hadden. Spaced learning had positieve invloed op de retentie (het onthouden van wat er is geleerd). Deelnemers onthielden de kennis beter op lange termijn.
De toekomst van leren
Dit onderzoek bevestigt wat er in eerder onderzoek werd gezegd over leren: leren uitspreiden over de tijd werkt het best. Maar de wetenschap is altijd in beweging. Ongetwijfeld wordt er in toekomstige onderzoeken nog meer bekend over hoe je zo effectief mogelijk leert. Uiteraard houden we je op de hoogte en passen we onze nieuwe inzichten meteen toe!
Meer weten over dit onderzoek? Of benieuwd hoe je leren in je organisatie zo effectief mogelijk maakt? Neem dan contact met ons op via zakelijk@onlineacademy.nl of bel naar 035 ‑ 7 506 178. We kijken ernaar uit om met jou in gesprek te gaan.
Bron:
http://www.jneurosci.org/content/early/2018/07/30/JNEUROSCI.0075-18.2018
Wimmer et al., Reward learning over weeks versus minutes increases the neural representation of value in the human brain. Journal of Neuroscience (2018). G. Elliott Wimmer, Jamie K. Li, Krzysztof J. Gorgolewski and Russell A. Poldrack Journal of Neuroscience 30 July 2018, 0075-18; DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.0075-18.2018