Gaming als leerstimulans: 85% speelt een game uit

Een leven lang leren is noodzakelijk, maar nog lang niet iedereen staat te springen om de boeken in te duiken. Spelen is daarentegen iets wat bijna iedereen leuk vindt: of je nu verslaafd bent aan Candy Crush of de voorkeur hebt voor puzzelen. Hoe zet je deze liefde voor gamen in om te leren?

Marcel Mens, Strategy Director bij AtHand en Tom Bos, directeur van Online Academy praten erover met People Power Radio-host Glenn van der Burg. Lees een samenvatting van het gesprek in dit blog, of luister hier de hele podcast terug.

Wat is gamification?

Bij gamification leg je een spellaag over leren. Je oefent bijvoorbeeld bij een leiderschapstraining met het stellen van vragen op een empathische manier. Een game faciliteert je hierin en geeft meteen feedback. Wel zo veilig, want je kunt er fouten maken die je je niet zou kunnen veroorloven bij je collega’s.

Dit herken je wellicht uit reguliere games: als Super Mario in een gat valt, dan begin je het level meteen opnieuw, terwijl je hier in het echte leven wel drie keer over na zou denken. De game maakt leren leuk én veilig.

Dat is ook meteen een van de belangrijkste elementen van gamification: het is en blijft een spelletje. Je wilt winnen, maar als dat niet lukt, dan is het ook niet erg. Als organisatie bewaak je die veiligheid. Je wilt medewerkers stimuleren om het goed te doen, maar hangt er geen echte resultaten aan vast. Het is geen tool om te bepalen wie promotie maakt en wie niet. Dan is het immers geen spel meer.

Meetbare doelen

Stel dat je gamification wilt gebruiken in je organisatie. Waar begin je dan? Marcel legt uit dat je eerst gaat kijken naar de purpose. Waarom willen we iets bereiken? Wat is de noodzaak? Vanuit daar bedenk je doelen die meetbaar zijn. Medewerkers hebben meetbare doelen nodig om te zien of ze op de goede weg zitten.

Als Marcel een gamification-traject start, brengt hij altijd eerst de randvoorwaarden in kaart. Zijn bijvoorbeeld de doelen helder? Daarom doet hij altijd eerst een scan om te kijken of de game een succes kan worden, en of, indien nodig, hoe je de randvoorwaarden verbetert.

Anders dan de dagelijkse realiteit

Maar hoe ziet zo’n game er praktisch uit? Een spel kan een verhaallijn hebben die losstaat van wat je gaat doen. Zo kan een game voor salesmedewerkers een variant zijn op de Olympische Spelen die zich afspeelt op een tropisch eiland. Je krijgt een spelervaring als iets radicaal afwijkt van de realiteit.

Vervolgens sluit de inhoud wél aan bij de werkomgeving. Zo kun je worstelkampioen worden door het oefenen van vaardigheden uit je werk, zoals het verbeteren van je eigen CRM-systeem. Dit levert punten op, waarmee je verder komt in de competitie. Of je houdt kennisbattles met collega’s door quizzen in te vullen. Deze kun je meteen adaptief maken naar hoeveel een medewerker al weet. Wie al veel weet, krijgt moeilijkere vragen en lastigere tegenstanders. Zo is het naast meetbaar ook leuk en uitdagend.

Maak het tijdelijk

Dat we een leven lang moeten leren, betekent niet dat een spel ook een leven lang zou moeten duren, stelt Marcel. Ja, mensen willen zich ontwikkelen. Ja, op dit moment is het meer nodig dan ooit. Maar als je je echt wilt focussen op iets specifieks leren, heeft het een kop en een staart nodig.

Goede gamification is dan ook lang genoeg voor een blijvend effect, maar kort genoeg om bijzonder te blijven. Het moet een afwijking zijn van de dagelijkse realiteit. Schaarste voegt waarde toe: ook de Olympische Spelen zijn bijzonder omdat ze maar een keer per vier jaar voorkomen. Hoe langer de voetbalcompetitie stilligt, hoe meer mensen naar de start van het volgende seizoen verlangen.

Zo werkt het ook bij leren. Je moet stoppen voordat mensen niet meer hongerig zijn naar meer. Idealiter is een leersprint 6 weken. Korter heeft weinig effect, maar langer wordt te lang. Tijdens zo’n kort traject wil je dagelijks je dopamineshot halen, het moet bijna een verslaving worden. Maar je kunt het maar 10 tot maximaal 30 minuten per dag spelen. Zo blijf je geprikkeld om te leren. En het blijkt te werken: 85% speelt een game uit. Dat betekent dat veruit de meeste deelnemers 6 weken lang dagelijks 10-15 minuten met de leercontent bezig zijn.

Eerst de inhoud, dan het spel

Stel, je wil morgen aan de slag met gamification. Wat moet je doen? Marcel geeft aan dat je altijd begint met je doelstelling. Dan kan een bedrijf dat games kan bouwen (zoals AtHand) je helpen om dit in een game te zetten. Zijn organisatie heeft bijvoorbeeld een toolbox waarbij er al meerdere games beschikbaar zijn (zoals die uit het voorbeeld met de Olympische Spelen) maar waar je zelf de content in kan stoppen. Zo kun je snel starten.

Belangrijk is in ieder geval dat je eerst kijkt waarom je iets wilt gamificeren en welke stappen en levels erin moeten. Daarna komt pas het verhaal/thema en de look en feel aan bod die aanslaat bij je medewerkers. Het moet voor je medewerkers duidelijk zijn wat het nut is – anders hoef je het niet te doen.

Content invullen in de game

Bij Online Academy zijn al veel content en leermogelijkheden. Dat maakt het makkelijker om voor gezamenlijke klanten samen te werken, stellen Tom en Marcel. De content hoeft dan alleen maar ingevuld te worden in een game.

Benieuwd naar het volledige gesprek? Luister hier de podcast terug, of beluister een van onze andere podcasts die we samen met People Power Radio maakten.

Online Academy bundelt krachten met SkillsTown

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Online Academy een strategisch partnerschap is aangegaan met SkillsTown. Dankzij deze samenwerking bieden we een nog breder pakket aan leeroplossingen aan. Klik op de knop om naar de site van SkillsTown te gaan.

View the page Ga naar skillstown.nl