5 dingen die we hebben geleerd op het learner engagement-klantevent
Als je gemotiveerd bent om te leren, dan leer je een stuk effectiever. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers betrokken raken en massaal gaan leren? We bespraken het op ons learner engagement-klantevent. Hier keken we samen met onze klanten vanuit verschillende invalshoeken naar learner engagement. Lees hier onze belangrijkste learnings terug.
Gamificeren laat leren. Spel is een van de krachtigste en universeelste vormen om mensen te motiveren en in beweging te brengen. Lukt het je om spel te maken van of om spelprincipes (Game Mechanics) toe te passen op je leerstof, dan heb je een krachtig middel te pakken ter aanvulling op je bestaande leercontent. Denk hierbij aan professionele serious games, maar je kunt ook kijken of je kleine spelelementen toe kunt voegen om je medewerkers enthousiast te maken om met de leerstof aan de slag te gaan.
Met kleine stappen kom je het verst. Belangrijke dingen kosten nu eenmaal tijd, en gedragsveranderingen zijn altijd moeilijk. Voer daarom niet in één keer grote veranderingen in, maar maak kleine stappen. Het heeft geen zin om te willen dat in één keer al je medewerkers dagelijks gaan leren. Als een klein groepje wekelijks leert, is dat al een mooie eerste stap. Vanuit daar kun je verder bouwen.
Veel keuzes die we maken zijn onbewust: daar kun je van profiteren door nudging. Nudges zijn kleine interventies die de onbewuste mindset triggeren. Die onbewuste mindset is heel belangrijk voor het maken van snelle keuzes. Je kunt verschillende nudge-strategieën gebruiken om je medewerkers te laten kiezen voor leren. Dat kun je op vier manieren doen: door het sociaal, makkelijk of aantrekkelijk te maken, of door het op het juiste moment in te zetten.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat het gewenste gedrag van je medewerkers op de weg van de minste weerstand ligt door een snelkoppeling naar het e-learningprogramma duidelijk op de homepage van je intranet te zetten (makkelijk). Of trigger je medewerkers door ze te vertellen dat 70% van hun collega’s zich al heeft georiënteerd op een opleiding (sociaal). Mensen vinden het prettig om te voldoen aan de norm en willen het graag ‘goed’ doen: als je vertelt dat 70% zich al heeft georiënteerd, dan kan dat die laatste 30% een zetje geven om ook eens op onderzoek uit te gaan.
Dopamine versterkt het leereffect. Veel van ons weten precies waar we waren op 11 juli 2010 (voor de niet-voetballiefhebbers onder ons: toen stond Nederland in de WK-finale). Emoties werken verslavend én versterken het leereffect. Leren door games zorgt er dus niet alleen voor dat mensen meer gemotiveerd zijn om te leren, maar ook dat zij het beter onthouden dan wanneer ze lusteloos rijtjes in hun hoofd stampen. Zorg er daarom voor dat je leren plezierig maakt of er in ieder geval positieve emoties aan hangt.
Maak keuzes in wat je vertelt. Per dag krijgen we ontzettend veel (reclame)boodschappen binnen. Om indruk te maken, heeft het geen zin om zo veel mogelijk te vertellen: je moet ervoor zorgen dat wat je vertelt goed en relevant voor je medewerkers is. Als je bijvoorbeeld een bericht op het intranet plaatst waarin je je medewerkers aanspoort om te leren, moet je geen lang verhaal met veel verschillende aansporingen plaatsen. Bepaal van tevoren welke boodschap je wilt uitdragen en kom snel to the point.