“Onze kracht is de kwaliteit van onze trainingen”
Als accountmanager reist Ramiz Djalali door het hele land om organisaties te vertellen over Online Academy. Dit doet hij vol overtuiging, want hij is zelf groot fan van het product: “Mensen hebben er écht wat aan.”
Nieuw, en toch bekend
Sinds eind 2017 is Ramiz accountmanager bij Online Academy. Maar hij werkt al langer bij NCOI Groep: in 2015 begon hij hier als opleidingsadviseur. “Ik was inhoudskundige IT en projectmanagement. Op een gegeven moment was het tijd voor een nieuwe uitdaging en Online Academy kwam op mijn pad. Ik kende het al doordat ik zelf veel Online Academy-trainingen had gedaan.”
Ramiz noemt zichzelf “best wel een nerd”. “Ik word dan ook vaak ingeschakeld als de computer niet werkt. Daarom past Online Academy ook wel goed bij mij. Het blijft natuurlijk een technisch product.”
Behalve voor IT heeft de geboren Amsterdammer een passie voor sport. “Voornamelijk voetbal. En ik hou ervan om fit te blijven door naar de sportschool te gaan. In het weekend ben ik vaak in de stad te vinden. Films kijken vind ik bijvoorbeeld heel leuk.”
Korte lijntjes & strategisch meedenken
Werken bij Online Academy bevalt hem goed. “Ik vind het echt heel tof om bij een bedrijf te werken waar de lijntjes kort zijn en je zelf veel mee kunt denken over het platform, ook op strategisch niveau. Ik heb veel vrijheid en verantwoordelijkheid. We hebben een jong team met veel diversiteit in kennis binnen het team. Hierdoor vullen we elkaar goed aan.”
Daarnaast staat hij ook echt achter het product. “We willen veel nieuwe modellen en leervormen introduceren. Onze trainingen zijn niet saai en standaard, maar interactief. Je hebt er echt iets aan. En je merkt dat het platform veel volwassener wordt. Daar ben ik best trots op.”
De wens van de klant
Een paar keer per week gaat Ramiz langs bij potentiële klanten. Meestal zijn dit organisaties met 100 tot 1.000 medewerkers. “Ik kom echt bij allerlei soorten organisaties. Detacheerders, sportclubs, stichtingen, IT-bedrijven … noem maar op.”
Wat is belangrijk in zo’n klantgesprek? “Dat ligt aan met welke insteek we ernaartoe gaan,” vertelt hij. “Als de organisatie nog geen ervaring heeft met online leren, dan laat ik de toegevoegde waarde zien van online leren. Als ze al wel ervaring hebben en op zoek zijn naar een passend platform, dan laat ik juist zien wat de kracht is van Online Academy.”
Waar hebben deze klanten behoefte aan? “HR-medewerkers vragen vaak: ‘Hoe krijg ik mijn medewerkers in beweging?’ En bedrijven die al aan online leren doen, vragen meestal: ‘Wat maakt jullie beter dan de rest?’ Ook zijn ze vaak benieuwd wat voor trainingen we hebben voor onboarding.”
Twijfels wegnemen
Ramiz merkt dat veel organisaties bereid zijn om te investeren in hun medewerkers. Wat zijn de belangrijkste twijfelpunten? “Organisaties zijn soms bang dat het niet echt goed gebruikt gaat worden. Ook weten ze niet of de trainingen inhoudelijk wel goed zijn. Hier zijn wij als accountmanagers belangrijk voor. Wij kunnen goed laten zien wat je kunt met Online Academy en wat het je oplevert.”
Daarom vertelt hij altijd over hoe Online Academy ervoor zorgt dat mensen terugkeren op het platform. Bijvoorbeeld door het sturen van mails. “We houden het interactief en uitdagend. En we zorgen ervoor dat ons aanbod divers en up-to-date is. Ik laat bij klanten altijd een demo zien. Dan loop ik de website met ze door en klik ik trainingen aan.”
Extra stappen zetten
“Wat vaak vertrouwen geeft, is dat we onderdeel zijn van NCOI Groep,” vertelt Ramiz. “We ontwikkelen content met de ontwikkelaars die ook trainingen maken voor de opleiders van NCOI Groep. Hierdoor hebben potentiële klanten ook een beeld van het niveau van de trainingen. Onze kracht is ook echt de kwaliteit van onze trainingen.”
“Onze kracht is de kwaliteit van onze trainingen”
Door de plaats binnen NCOI Groep kan Online Academy extra stappen zetten. “Wij kunnen bijvoorbeeld echt waarde toevoegen met blended learning. Als de klant een bepaalde klassikale training wil doen bij een opleider van NCOI Groep, kunnen ze bijvoorbeeld vooraf alvast een onderdeel doen via Online Academy. Andersom kan ook: als een bepaalde training heel veel wordt gedaan bij één organisatie, kunnen we er ook voor zorgen dat ze de klassikale variant verkort volgen.”
Van 20 naar 200 trainingen
Wat krijgt hij van zijn klanten te horen over Online Academy? “Vaak zeggen ze dat het intensief gebruikt wordt. Mensen hebben er écht wat aan. Het is ook leuk om te horen dat mensen door Online Academy zo geïnteresseerd zijn geraakt in een bepaald onderwerp, dat ze het zelfs zijn gaan studeren.”
Zelf gebruikt hij Online Academy iedere dag. Van welke training heeft hij het meest opgestoken? “Ik heb het meest gehad aan Photoshop voor beginners. Dat gebruik ik nu bijvoorbeeld als ik een offerte maak. En privé kan ik het ook goed gebruiken.”
Inmiddels heeft hij heel wat trainingen afgerond, maar hij kan nog steeds behoorlijk vooruit. “Toen ik bij NCOI kwam werken, had Online Academy 20 trainingen. Toen ik bij Online Academy aan de slag ging, waren dat er 70. En nu zijn het er meer dan 200. Het is heel tof dat wij in zo’n korte tijd – met de hulp van de groep – zo gegroeid zijn.”