Wat wel in virtual classroom kan, maar niet in het gewone leslokaal: 8 dingen

clock 10 minuten per dag
bulb Keuze uit 300+ trainingen
hat Waardevolle certificaten

Er zitten voor- en nadelen aan online lesgeven. Waar veel docenten en trainers denken dat het vooral minder mogelijkheden biedt, blijkt dat er toch ook gewoon dingen zijn die online juist beter gaan. We hebben 8 voorbeelden voor je op een rijtje gezet:

1. Opnemen en terugkijken van de les

Het simpelste voorbeeld is dat het zeer eenvoudig is om een volledige les op te nemen. In de meeste tools zit hier een simpele knop voor, waarmee je direct kan opnemen. Handig voor het terugkijken van lessen op een later moment. Let op dat je hier altijd wel even toestemming voor vraagt aan de groep.

2. Gezamenlijk notities maken

Gebruik notitiefunctionaliteiten om gezamenlijk aantekeningen te maken. Wanneer iedereen tegelijk meeschrijft en elkaars notities kan aanvullen, heb je aan het einde van de les een mooie samenvatting. Waar je in je eentje nog wel eens zaken mist, heb je op deze manier altijd een compleet verhaal. Je kan deze ook eens voor de ontspanning gebruiken: maak een gezamenlijke tekening of schrijf een collectief verhaal. Een prima intermezzo tijdens je les.

3. Schermen delen

In videoconference kan je je scherm met anderen delen. Als je als docent bijvoorbeeld even een voorbeeldje wilt geven vanaf je eigen computer of van een website, kan je deze direct laten zien. Deelnemers kunnend dit ook doen! Zo kunnen ze eenvoudig de uitslag van opdrachten met anderen delen zonder dat je een hele fancy tool met integraties van allerlei apps nodig hebt.

4. Integreer interactieve materialen in je lessen

Ook een mooi voordeel van online lesgeven is dat je bijvoorbeeld video’s direct kan tonen. Maar denk ook aan andere interactieve middelen. Net als in de klas maar dan nog veel toegankelijker kan je Kahoot, Socrative of andere quiz apps direct inzetten. Iedereen zit toch al achter zijn computer!

5. Het persoonlijker maken

Dit klinkt wellicht vreemd maar toch is het zo. Net als bij e-coaching en e-therapie is het voor veel van ons toegankelijker om problemen, lastige verhalen of uitdagingen met elkaar te delen. Sommige mensen doen dit gemakkelijker als ze fysiek bij elkaar zijn. Maar een niet te onderschatten grote groep mensen is ook opener als er meer afstand is. Experimenteer hier voorzichtig mee. Soms kan het zelfs helpen om de camera even uit te zetten en alleen te chatten. Zo kun je een hele nieuwe dimensie geven aan interactie.

6. Je les monteren tot de beste versie van jezelf

Zoals genoemd bij punt 1, kun je lessen eenvoudig opnemen. Als je een beetje handig bent kan je ze dan ook nog gewoon zelf bewerken. Knip de saaie stukken er uit, pas de volgorde van je les aan en maar er een korte en bondige les van. Als je een zelfde les vaker geeft kan je zelfs uit elke les de beste fragmenten kiezen en die samenvoegen tot de beste les die je ooit gegeven hebt!

7. Statistieken eenvoudig inzien

Het voordeel van een online les is dat veel feiten en cijfers automatisch vastgelegd worden. Je presentielijst is eenvoudig gevuld, als je een toetsvraag open zet, zie je netjes per vraag hoeveel % het goed had en je ziet wie er wanneer is gestart en gestopt met kijken.

8. Op tijd beginnen en met aandacht lesgeven.

Niemand heeft files onderweg naar de online les. De brug staat niet open en niemand hoeft eerder naar huis om op kinderen te passen of om de hond uit te laten. Heerlijk toch? De hele groep kan heerlijk ontspannen aanschuiven, met eigen (lekkere) koffie of thee.

clock 10 minuten per dag
bulb Keuze uit 300+ trainingen
hat Waardevolle certificaten