Overal ter wereld toegang tot de trainingen van Online Academy

clock 10 minuten per dag
bulb Keuze uit 350+ trainingen
hat Waardevolle certificaten

De inkt op het contract van Boskalis en Online Academy was nog niet droog toen corona om zich heen greep en de wereld opschudde. In eerste instantie was de samenwerking gericht op de medewerkers in Nederland. Maar binnen no-time werd de focus verlegd naar beschikbaarheid voor Boskalis-medewerkers wereldwijd.

Boskalis is een grote internationale maritieme dienstverlener met het hoofdkantoor in Papendrecht. Simon Janssens, manager van de afdeling Learning & Development (L&D): “Het is ruim een eeuw geleden allemaal begonnen met baggeren, maar inmiddels zijn we een veel bredere maritieme dienstverlener. We hebben ook een offshore energy-, bergings- en infratak. Er werken wereldwijd ruim 6.000 mensen bij ons, van wie ongeveer 3.300 werkend vanuit Nederland.”

Lekker in een klasje

Simon werkt nu tweeënhalf jaar op L&D bij Boskalis. “Toen ik startte vonden trainingen en opleidingen veelal klassikaal plaats op het hoofdkantoor in Papendrecht. In januari 2020 hebben we een nieuw  leermanagementsysteem (LMS) aangeschaft. We wilden dit eerst aanbieden aan de Nederlandse medewerkers en zouden er later ook andere landen op aansluiten. We zochten voor dit platform een goed online leeraanbod. Na een intensief selectietraject, met meerdere partijen, zijn we uiteindelijk tot overeenstemming gekomen met Online Academy voor een samenwerking.”

Visie op leren

In die keuze speelden meerdere argumenten mee. Simon: “Ten eerste de manier waarop Online Academy kijkt naar hoe mensen leren. Ze presenteren hun trainingen in kleine brokjes, allemaal tien minuten, en je kunt het de volgende dag weer oppakken. Het is heel gestructureerd opgebouwd, je ziet goed wat je moet doen en in welke delen het je wordt aangeboden. Dat vonden wij op dat moment goed passen bij ons als organisatie.

Daarnaast speelde mee dat Online Academy deel is van een grotere club. Dat er een stevige organisatie achter staat gaf ons vertrouwen. En als mooie bijvangst krijgen onze mensen ook makkelijker toegang tot trainingen van de andere NCOI-onderdelen. Dat is ook voor de toekomst interessant.”

In gesprek met Online Academy

Boskalis wilde de online trainingen dus aanbieden via het eigen educatieplatform. Dat was bijna gereed om live te gaan begin 2020. Simon: “En toen werden we in maart 2020 geconfronteerd met COVID-19. Dit had grote invloed op onze projecten, maar ook de implementatie van ons LMS.”

Al vrij snel daarna is Boskalis in gesprek gegaan met Online Academy om te zien wat er ondanks de beperkingen door de pandemie wél mogelijk was. Simon: “Overal ter wereld zaten Boskalis-medewerkers die lang in quarantaine moesten verblijven of die thuis moesten werken. Toen is in een paar weken, met veel inspanning van ons maar vooral ook vanuit Online Academy, los van ons eigen LMS platform toch het aanbod van Online Academy live gebracht. Eind april is naar de organisatie gecommuniceerd: we hebben een online leeraanbod waar jullie kosteloos gebruik van kunnen maken. Dat kwam op een uitgelezen moment.”

Contract verruimd

“Het contract was gebaseerd op de Nederlandse gebruikers, maar we zijn een internationaal bedrijf, corona hield nog aan en we wisten niet hoelang de situatie nog zou voortduren. Daarom hebben we in de loop van 2020 het contract met Online Academy verruimd. Vanaf begin 2021 kunnen we hun trainingsaanbod aanbieden aan iedereen in onze organisatie. Via een link op het intranet heeft elke medewerker, of hij of zij nu in Singapore werkt of in Nederland, toegang tot het platform van Online Academy. Dat overigens wel de Boskalis look and feel heeft. Dus als iemand in Australië of Azië even een stil momentje heeft, kan hij inloggen en zijn training oppakken.”

Startpunt bij individuele trainingsaanvragen

De reacties op het online trainingsaanbod zijn positief. Simon: “Dat zag je sterk terug in het gebruik in het begin. Mijn indruk is dat onze collega’s in Nederland en in het buitenland er evenveel gebruik van maken. Vanuit mijn eerdere ervaring met dit soort platformen weet ik echter ook dat het gebruik afneemt als je er geen aandacht aan besteedt. Dat doen we bijvoorbeeld door als eerste naar het online trainingsaanbod te verwijzen bij individuele trainingsaanvragen. Het is goed doordachte content, dat klopt gewoon, dus ga daar eerst mee beginnen. Wil een medewerker met timemanagement aan de slag dan ging hij vroeger naar een training. Tegenwoordig zeggen we: ‘Ga eens kijken wat er door Online Academy aangeboden wordt op dat gebied. Ga dat eens doen en heb je daarna nog steeds vragen, loop je nog steeds tegen dingen aan, dan kijken we naar aanvullend trainingsaanbod.’ Heel vaak zie je dat collega’s hiermee adequaat geholpen zijn.”

Het moet blijven leven

“Ons is er veel aan gelegen om Online Academy binnen Boskalis te laten slagen, maar het mooie is: dat geldt ook voor Online Academy zelf. Het aanbod is groot – meer dan 350 trainingen inmiddels – maar generiek. Je leert er niet hoe je moet werken bij Boskalis, het gaat om algemene vaardigheden en kennis: zoals Word, Excel, samenwerken en communicatie.

Samen met onze accountmanager van Online Academy maak ik echt een plannetje: op welke momenten kunnen we aandacht vragen voor de trainingen en wat hebben we daarvoor nodig. Zij helpt ons met ideeën, maar ook met promotiemateriaal en voorzetjes voor mailings die ik kan gebruiken om intern de content van het platform constant te laten leven. Dat vind ik heel fijn.”

clock 10 minuten per dag
bulb Keuze uit 350+ trainingen
hat Waardevolle certificaten