Maak e-learning meer datagedreven

Alles om ons heen wordt steeds meer datagedreven. Big data, in combinatie met slimme analytics tools, zorgen daar wel voor. Wat we echter nog al te vaak zien, is dat datagedreven niet verder komt dan het matchen van het klantgedrag met een product of een dienst. Terwijl je eigenlijk uit bent op de optimalisatie van je aanbod. Daar kom je namelijk verder mee, ook bij e-learning.

Een wereld vol bingewatchers

Meestal wordt data niet als een middel, maar als een doel gezien. Ga maar na: iedereen is als een razende op allerlei manieren data aan het verzamelen, maar het is lang niet altijd duidelijk waarom. Met als gevolg dat er weinig gebeurt met die data. Oké, misschien dat organisaties er net in slagen om aanbevelingen te doen op basis van historisch klantgedrag. Netflix doet dat bijvoorbeeld: op basis van jouw kijkgedrag, bevelen zij je series en films aan die je zeer waarschijnlijk ook leuk zult vinden. Netflix doet dit uitstekend, want het overkomt ons allemaal wel een keer dat we tot drie uur ‘s nachts liggen te bingewatchen.

Waar het Netflix echter vooral om gaat, is het verbeteren van hun content. Het bedrijf blinkt uit in het produceren van films en series die naam maken als ‘originals’. Wat Netflix dus doet, is het kijkgedrag van miljoenen mensen diepgaand monitoren. Wanneer haken kijkers af? Na hoeveel afleveringen is het genoeg? Welke genres scoren goed? Dit soort data gebruiken zij om nieuwe en betere series en films te maken en om te bepalen hoe zij jou als kijker verslaafd kunnen maken aan hun content. Een wereld vol bingewatchers. Dat is waar zij naar streven.

Faciliteren van een leven lang leren

Een vergelijkbare ontwikkeling zien we ontstaan in het domein van e-learning. Voor organisaties is het heel belangrijk om hun medewerkers te faciliteren in een leven lang leren. Medewerkers hebben hiervoor ook aanmoediging en ondersteuning nodig. Dat kan in de eerste plaats door een rijk aanbod aan opleidingen, trainingen, webinars of podcasts aan te bieden. Of dit nu gaat om vakinhoudelijke zelfontplooiing of om modules die een verrijking zijn voor lichaam en geest, zoals op het gebied van mindfulness. In de tweede plaats kun je medewerkers aansporen met e-learning aan de slag te gaan door dit aanbod steeds verder te verbeteren. En ook dat doe je door het verzamelen en analyseren van gebruikersgedrag. Het gaat om vergelijkbare data als bij Netflix:

  • Welke modules scoren goed?
  • Waar haken medewerkers af?
  • Op welk moment in de training maken ze fouten en welke zijn dat?
  • Wat komt er uit vergelijkingen van reviews van verschillende trainees?

Rijk aanbod aan leermogelijkheden

Deze data kun je verder verrijken met ervaringen van een docent, als er sprake is van een online klassikale opleiding. Op die manier kun je het online platform voor de verdere ontwikkeling van medewerkers continu optimaliseren. De winst is drievoudig. Als leverancier van een e-learningplatform kun je zo het aanbod steeds beter op de wensen van deelnemers afstemmen. Als werkgever weet je dat je medewerkers dus een rijk aanbod aan leermogelijkheden krijgen aangeboden en dat er gewerkt wordt aan het verhogen van de participatiegraad. En als medewerker ben je verzekerd van leermethoden die steeds beter aansluiten op je leerwensen.

Het bijhouden van data heeft voor werkgevers nog een groot bijkomend voordeel. Het wordt mogelijk om data op een geaggregeerd niveau te analyseren voor meer bedrijfsmatige doeleinden. Als medewerkers op een bepaalde afdeling wat vaker dan gebruikelijk een cursus ‘Omgaan met agressie’ volgen, dan moet je misschien even nagaan of er iets is voorgevallen. Wellicht vinden mensen het lastig om hun sentimenten rondom een nare gebeurtenis op een andere manier bloot te leggen, en kun je tijdig actie ondernemen. Dat geldt zeker ook wanneer medewerkers trainingen als ‘Agile werken’ gaan volgen, terwijl dat in jouw organisatie niet wordt toegepast. Waar komt die interesse dan vandaan? Zou deze manier van werken ook iets voor ons bedrijf kunnen zijn?

Kortom, het is de data die je aan het denken zet, waaruit je kunt opmaken wat er onder je medewerkers leeft en waar je uiteindelijk ook op kunt inspelen. Zie het maar als een subtiele versie van een medewerkerstevredenheidsonderzoek.

Big data als bedrijfsdata

De moraal van het verhaal is dus eigenlijk: zorg dat je als organisatie je datahuishouding rondom leren en omwikkelen op orde hebt. Hiervoor kun je de samenwerking zoeken met een online learning provider. Samen kun je aan een platform bouwen dat veel nieuwe waardevolle inzichten biedt. Een platform dat enerzijds medewerkers stimuleert tot en faciliteert bij een leven lang leren, en dat anderzijds een hoop data oplevert waar je als organisatie je voordeel mee kunt doen.

O ja, wellicht ten overvloede: bescherm altijd de persoonsgegevens en privacy van je mensen. Het is in dat verband raadzaam om data alleen te delen op een hoger aggregatieniveau.

Benieuwd naar meer?

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden naar wat wij kunnen betekenen voor datagedreven e-learning binnen jouw organisatie? Neem dan gerust contact op met ons via 035 – 7 506 178 of info@onlineacademy.nl. We vertellen je graag meer.

Online Academy bundelt krachten met SkillsTown

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Online Academy een strategisch partnerschap is aangegaan met SkillsTown. Dankzij deze samenwerking bieden we een nog breder pakket aan leeroplossingen aan. Klik op de knop om naar de site van SkillsTown te gaan.

View the page Ga naar skillstown.nl