“Ik kijk altijd: wat kan Online Academy toevoegen?”

Accountmanager Kim Oskam zit regelmatig bij (potentiële) klanten aan tafel om uit te leggen wat Online Academy voor hen kan betekenen. “Het leukste vind ik om het trainingsaanbod te laten zien: je ziet dat mensen hierdoor geïnspireerd raken en echt voor zich gaan zien hoe ze het in gaan vullen.”

Inmiddels werkt Kim Oskam alweer een jaar bij Online Academy. Een organisatie die goed bij haar past: “Leren is een logisch onderdeel van mijn leven, ik krijg er energie van. Dat werkgevers leermogelijkheden aanbieden aan hun medewerkers, vind ik heel belangrijk. Hier draag ik graag aan bij.” Naast werken voor Online Academy houdt Kim zich graag bezig met crossfit, poweryoga en het plannen van reizen naar Azië. “Het volgende land op mijn lijstje is Maleisië.”

Wat is je leerbehoefte?

Kim reist door het hele land om bij (potentiële) klanten te onderzoeken wat een samenwerking hen kan opleveren. “Ik probeer altijd scherp te krijgen wat precies de leerbehoefte van de organisatie is,” vertelt Kim, “en hoe wij als Online Academy die kunnen invullen. Ik probeer in eerste gesprekken altijd zoveel mogelijk te weten te komen over het bedrijf. Dat vind ik ook het interessantste aan mijn baan: dat ik bij zoveel verschillende organisaties over de vloer kom.”

Samen met deze organisaties kijkt Kim hoe Learning & Development op dit moment is ingericht in de organisatie. “Ik kijk dan hoe we hierbij een waardevolle toevoeging kunnen zijn.” Betekent dit dat de meeste organisaties al druk bezig zijn met leren? “Dat verschilt heel erg. Sommige bedrijven hebben het al ingevuld en hebben bijvoorbeeld al een eigen LMS (learning management system). Online Academy kan dan een aanvulling zijn. Andere bedrijven doen nog niets met opleiden, dan is Online Academy een mooi startpunt om een lerende organisatie te worden.”

Kim vervolgt: “Ik laat veel zien van de functionaliteiten van ons product. Het leukste vind ik om het trainingsaanbod te overleggen: je ziet dat mensen hierdoor geïnspireerd raken en echt voor zich gaan zien hoe ze het in gaan vullen.”

Naast gesprekken met potentiële klanten, heeft Kim ook vaak onderhoudsgesprekken met huidige klanten. “Dan kijken we samen hoe Online Academy loopt en kan ik tips en tools delen om het gebruik in de organisatie te verbeteren.”

Uitdagingen van deze tijd

Met welke problemen of wensen kan Online Academy klanten helpen? “Online Academy speelt in op uitdagingen waar bedrijven nu mee te maken hebben,” vertelt Kim. “Medewerkers moeten tegenwoordig breed inzetbaar zijn en snel kunnen schakelen. Maar dat leren ze niet vanzelf: werkgevers moeten hen hiervoor wel de ontwikkelmogelijkheden bieden. Dat dan ze met Online Academy.”

Een ander thema dat speelt is duurzame inzetbaarheid. “Online Academy kan een aanvulling zijn op het vitaliteitsprogramma van een organisatie. Medewerkers die zich ontwikkelen, zitten beter in hun vel. Ze worden gelukkiger, efficiënter en productiever. En bij Online Academy ontwikkel je je niet alleen op werkgebied: je kunt ook bezig zijn met een hobby, zoals Yoga – Fit en Lenig in 1 Maand of talen, zoals Spaans voor Beginners. En natuurlijk trainingen die specifiek gericht zijn op vitaliteit, zoals Gezonde Voeding in één Maand of Vitaal Werken.”

En dan is er nog een ander veelgehoord probleem dat Online Academy kan oplossen: “Hoge opleidingskosten. Als werkgever kun je een paar mensen naar een training sturen, maar je kunt voor datzelfde geld ook ál je medewerkers laten leren. Bij Online Academy doen je medewerkers net zoveel trainingen als ze willen, en het aanbod is ontzettend gevarieerd.”

Ontdekken wat bij je past

Welke twijfels hoort ze weleens over het gebruik van Online Academy? “Er zijn organisaties die liever uitgebreidere trainingen willen,” vertelt Kim. “In dat geval zou Online Academy kunnen dienen als oriëntatiemiddel om je te helpen de juiste keuze te maken. Misschien denk je bijvoorbeeld dat je een training Presenteren nodig hebt, maar blijkt dit toch niet aan te sluiten bij wat je wilt leren. Dan kies je met een paar klikken een andere training, bijvoorbeeld Persoonlijke Kracht en Uitstraling. Online Academy is een heel laagdrempelige manier om te ontdekken wat bij je past. En als je alsnog verder wilt leren, kun je alsnog een klassikale training volgen: eentje waarvan je door Online Academy zeker weet dat dit aansluit bij wat je wilt leren.”

De vaakste gehoorde bedenking is echter dat organisaties bang zijn dat hun medewerkers Online Academy niet genoeg gaan gebruiken. “Het klopt dat je er als werkgever wel wat energie in moet steken om het bij je medewerker onder de aandacht te brengen. Gelukkig hebben we daar al veel ervaring mee. Wij hebben daar genoeg tips, tricks en tools voor die je helpen om Online Academy tot een succes te maken in je organisatie.”

Bijvoorbeeld: “Vanuit de wet- en regelgeving moeten organisaties aandacht besteden aan privacy en security. Bij ons in de organisatie zijn de trainingen Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Security Awareness daarom verplicht. Je kunt ervoor kiezen om dit ook te doen. Zo sla je twee vliegen in één klap: én je medewerkers besteden aandacht aan deze onderwerpen, én je medewerkers maken kennis met Online Academy. Maar er zijn natuurlijk veel meer manieren om Online Academy onder de aandacht te brengen, en die deel ik graag met klanten. Wij willen natuurlijk ook dat hun werknemers echt profiteren van de e-Learning.”

Echte veranderingen

De trainingen van Online Academy zijn bedoeld om je beter te maken in datgene wat je wilt leren. “En het werkt ook écht,” stelt Kim. Zo vertelde een klant laatst dat de medewerkers van hun Ondernemingsraad allemaal de training Balanslezen en Analyse hebben gevolgd. “Hierna zaten ze heel anders aan tafel met de directie: ze begrepen veel beter waar ze het over hadden en konden hierdoor ook echt het gesprek voeren.”

En welke training heeft voor haar het verschil gemaakt? “Zelf heb ik veel gehad aan Schrijven met het Piramideprincipe: sinds ik deze training heb gevolgd, stel ik mijn teksten heel anders op.”

Online Academy bundelt krachten met SkillsTown

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Online Academy een strategisch partnerschap is aangegaan met SkillsTown. Dankzij deze samenwerking bieden we een nog breder pakket aan leeroplossingen aan. Klik op de knop om naar de site van SkillsTown te gaan.

View the page Ga naar skillstown.nl