G4S verhoogt kennisniveau hoog met behulp van Online Academy
G4S, de grootste beveiligingsfirma ter wereld, hecht veel waarde aan de ontwikkeling van medewerkers. Zij moeten het beste uit zichzelf kunnen halen en zich continu kunnen ontwikkelen.
Om dit te bereiken is G4S in 2018 in zee gegaan met Online Academy: een online platform waarop medewerkers ieder moment van de dag online trainingen of opleidingen kunnen volgen. Dit kunnen trainingen zijn om de benodigde skills voor op de werkvloer te verbeteren, maar kunnen ook het privéleven van de werknemer verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een cursus mindfulness of Spaans.
In de zoektocht naar een goede manier om medewerkers bij te scholen en op te leiden, is er naar verschillende online training platformen gekeken.
Simone van Bruggen, HR Manager Services bij G4S: “De doorslaggevende factor voor mij was dat we met NCOI Online Academy via het 10 – 20 – 70 concept konden werken. 10 procent van het leren gaat online via de Online Academy, 20 procent door te sparren met collega’s en begeleiders en 70 procent is leren en ervaring opdoen in de praktijk. Dit paste goed bij onze aanpak als organisatie. Daarnaast is het ideaal dat werknemers aan een opleiding maar maximaal 10 minuten per dag kwijt zijn. Het voelt daardoor niet als een verplichting.”
Leren in Coronatijd
Tijdens de Coronacrisis is het aantal gebruikers van G4S behoorlijk toegenomen. Veel collega’s kregen in deze periode ruimte om stil te staan bij hun ontwikkeling. Hierbij gaat het vooral om beveiligers die normaliter op Schiphol en de luchthaven van Eindhoven aan het werk zijn. Normaal gesproken is het soms lastig om 10 minuten van hun werkdag te gebruiken om een online training te volgen.
Deze tijd thuis, wachtend tot het vliegverkeer weer op gang kwam, was de ideale kans om kennis bij te spijkeren. Van Bruggen: “We hebben de medewerkers die thuiszitten gevraagd om tijd te investeren in de online leermogelijkheden. Via een artikel op ons intranet hebben we bijvoorbeeld de training ‘Leidinggeven op afstand’ onder de aandacht gebracht. Hierdoor zien we een het aantal werknemers dat van Online Academy gebruik maakt, sinds maart aanzienlijk stijgen. Iedere maand komen er toch wel zo’n 300 gebruikers bij.”
Tom Bos, directeur bij Online Academy: “Bij G4S in Nederland zien we indrukwekkende gebruikscijfers. Het is duidelijk dat ons platform een mooie plaats heeft gekregen in de organisatie. In de maand mei zijn er bijna 7000 trainingen gestart. Hiervan is 60 procent ook daadwerkelijk afgerond. Dit percentage ligt ver boven het gemiddelde. Het is goed om te zien dat de Corona-periode door werknemers van G4S wordt aangegrepen om de eigen ontwikkeling prioriteit te maken.”
Combineren van online en praktijktrainingen
Hoe wordt Online Academy dan precies bij deze organisatie ingezet? Werknemers kunnen een groot scala aan vakgebieden leren, maar het platform wordt ook fervent gebruikt voor trainingsprogramma’s. Voordat er dan een fysieke training door G4S wordt gegeven, moeten de medewerkers eerst een online deel afronden. De theorie wordt daarbij met name online gegeven.
Van Bruggen: “Door de online training komen werknemers voorbereid de praktijktraining in. Ze hebben de juiste kaders en kennen de juiste begrippen. Hierdoor is er al een structuur geschetst en kan de kennis tijdens een fysieke training in de praktijk worden gebracht. De trainingen zijn daardoor effectiever en weten de juiste snaar te raken.”
Onlangs is G4S weer gestart met fysieke trainingen na de Coronacrisis, uiteraard met de relevante maatregelen op orde. Toch blijft het online leeraspect in deze tijd erg belangrijk. “Normaal gesproken wordt er veel geleerd in de praktijk”, aldus van Bruggen. “Nu is dat in sommige gevallen niet mogelijk en dan komt de vraag: hoe nu dan? Gelukkig werken we al een tijd met Online Academy samen en is het aanbod aan trainingen en opleiding ontzettend uitgebreid. Het leren staat daarom niet stil en is voor de collega’s zelfs extra belangrijk. Toch ben ik blij dat er ook weer fysieke trainingen gegeven mogen worden. Waar het eerder soms voelde als iets wat bovenop de werkzaamheden kwam, zie je nu dat medewerkers echt van de ervaring genieten. De waarde van jezelf blijven ontwikkelen is duidelijk.”
Per functie een uitgestippeld leerpad
Om het Online Academy platform zo effectief mogelijk in te zetten, heeft G4S competenties gekoppeld aan de verschillende trainingen. Als iemand binnen een team moet werken aan klantgerichtheid, is het meteen voor de leidinggevende duidelijk welk trainingsprogramma relevant is. Van Bruggen: “We willen echt leerpaden gaan uitstippelen, zodat er een logisch stappenplan ligt. Competenties worden gekoppeld aan functies, waarmee we per functie als het ware een toolkit creëren. Zo bestaat het leiderschapsprogramma volledig uit modules van Online Academy. Hiermee kunnen wij onze medewerkers naar een hoger niveau tillen. We zijn nog steeds ontzettend blij met het concept wat zij bieden.”
Tom Bos: “Het is mooi om deze reis met G4S door te maken. Zij kijken constant naar manieren waarop zij hun medewerkers nog beter kunnen bijstaan. We werken al zo’n twee jaar prettig met G4S samen en het is fijn om te zien dat we kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de medewerkers. G4S laat zien dat ze graag het beste uit haar werknemers haalt en daarvan is dit initiatief het ultieme bewijs.”