Een leven lang leren bij Randstad

Als er één groep werknemers is waar een leven lang leren aan voorbij lijkt te trekken, dan zijn dat wel de flexwerkers. Niet best voor die mensen zelf, maar ook nadelig voor de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Randstad wil daar verandering in brengen. Met Randstad Boost, een opleidingsprogramma voor alle uitzendkrachten. Hoe werkt dat? People Power Radio-host Glenn van der Burg praat erover met Dominique Hermans, Managing Director Randstad, en onze eigen Tom Bos. Lees een samenvatting van het gesprek of beluister de volledige podcast.

Matchmaker in crisistijd

Eerst maar even de vraag waarop iedereen het antwoord wil horen: wat doet de coronacrisis met de uitzendbranche? Dominique ziet vooral flinke bewegingen. Beleefde Randstad vorig jaar nog zijn dieptepunt, met 28.000 mensen die in één klap zonder werk zaten, in oktober waren er alweer meer uitzendkrachten aan de bak dan vóór de crisis.

Wat je ook ziet: de crisis heeft gezorgd voor een hoop verschillen tussen de sectoren. Sommige sectoren lagen echt helemaal stil, terwijl er in andere ineens heel veel handen nodig waren. Randstad is erin geslaagd ervoor te zorgen dat mensen in de juiste sectoren terecht kwamen. Daarin toont de organisatie zich een echte matchmaker.

Een matchmaker was Randstad natuurlijk sowieso al. Een matchmaker én een wegwijzer. Het uitzendbureau is immers bij uitstek de organisatie die mensen de weg wijst naar plaatsen waar nog voldoende passend werk is. Maar die kansen op nieuwe en duurzame matches zijn door de coronacrisis flink in de schijnwerpers gezet.

Een stewardess heeft óók zorgvaardigheden

Goed kijken naar welke skills er in vacatures wordt gevraagd. Dat is volgens Dominique dé manier om mensen uit de ene sector te matchen met een werkgever uit de andere. Neem bijvoorbeeld KLM, waar door de crisis heel veel banen zijn verdwenen. Als grondstewardess op Schiphol moet je mensen gerust kunnen stellen en bij de hand kunnen nemen. Je bent bovendien gewend aan onregelmatige werkuren. Allemaal vaardigheden die supergoed matchen met de zorg.

Zo heeft Randstad heel veel KLM-medewerkers kunnen begeleiden naar passend werk in een zieken- of verpleeghuis. Uiteraard wel met een basiscursus om specifieke zorgvaardigheden onder de knie te krijgen. Die mensen bieden dan ook echt meerwaarde in de zorg.

Dominique benadrukt: juist als er geen crisis is, is het zinvol om voorbij de horizon van je eigen functie te kunnen kijken. Niet alleen omdat banen tegenwoordig zo snel verdwijnen, maar ook omdat het je als individu wendbaarder maakt. Cross-sectorale mobiliteit zou voor iedereen op de arbeidsmarkt een mogelijkheid moeten zijn.

Randstad Boost

Dat vraagt om een leven lang leren, ook voor de zo’n 60.000 flexwerkers die Nederland op dit moment telt. Al missen die werknemers nu juist de boot, zo horen we ook keer op keer in de discussie over de positie van deze groep op de arbeidsmarkt. Want nee, flexwerkers hebben niet zomaar toegang tot zo’n mooi portal met opleidingen waaruit ze kunnen kiezen. En nee, ze passen ook niet binnen opleidings- en ontwikkelingsfondsen. Daarom hebben Dominique en haar medewerkers het opleidingsprogramma Randstad Boost in het leven geroepen.

Randstad Boost past helemaal binnen de ambitie van Randstad om het werkende leven van mensen te faciliteren, legt Dominique uit. En dan nadrukkelijk ook het werkende leven in voortdurende ontwikkeling. Randstad Boost kent veel vakopleidingen. Korte trainingen, lange trainingen. Maar zeker ook coaching, zodat mensen een soort check krijgen in de vaardigheden die nodig zijn op de arbeidsmarkt van de toekomst.

15.000 belletjes

Al ver vóór de crisis was Randstad bezig met de opzet van het opleidingsprogramma voor uitzendkrachten, vertelt Dominique. Toen de crisis vorig jaar maart uitbrak, wilde het uitzendbureau de lancering van het programma aanvankelijk uitstellen, maar bij nader inzien was er eigenlijk geen beter moment denkbaar. De lancering kwam uiteindelijk in mei en ging gepaard met maar liefst 15.000 belletjes naar mensen die in die tijd zonder baan zaten. Die mensen kregen van Randstad een ontwikkelgesprek aangeboden: waar sta je nu, waar wil je naartoe?

Aan het eind van elk gesprek was het de bedoeling om te checken: oké, wie wil een opleiding en welke opleiding is dat dan? Uiteindelijk heeft Randstad toen voor 1.200 mensen een opleiding geregeld, zegt Dominique. Het eerder gegeven voorbeeld van de grondstewardessen van KLM die in de zorg aan de slag gaan, is een direct gevolg van zo’n ontwikkelgesprek.

Nummer 1 in de top 10 aan opleidingen binnen Randstad Boost is volgens Dominique een klantvriendelijkheidstraining. Logisch ook, vindt ze. In de 100.000 vacatures die op dat moment beschikbaar waren, was klantvriendelijkheid namelijk een vaardigheid die overal voorkwam.

Goede foto’s online

Het aanbod van Randstad Boost is intussen flink uitgebreid. Daarbij geldt wel: opleiden voor het opleiden, daar doet het uitzendbureau niet aan. Er moet altijd een directe koppeling zijn met een vraag op de arbeidsmarkt. Die kan soms heel verrassend zijn, weet Dominique te vertellen.

Er was bijvoorbeeld iemand die tijdens zo’n ontwikkelgesprek aangaf dat hij zo graag zijn opleiding Fotografie wilde afmaken. Randstad wilde daar aanvankelijk niet aan, maar een analyse van de toenmalige vacatures leerde dat er wel degelijk vraag was naar fotografen. Ga maar na, al die retailers die plots online moesten, wilden natuurlijk wel graag goede foto’s van hun producten op hun website hebben. Dat had Dominique zelf ook niet van tevoren kunnen bedenken.

De ontslagvrije samenleving

Wie betaalt Randstad Boost eigenlijk? Dominique is er heel helder over: er komt enorm veel subsidie bij kijken. Neem alleen al de uitzendbranche, daarbinnen bestaan heel veel organisaties die heel veel geld beschikbaar stellen voor de ontwikkeling van flexkrachten. Daarnaast noemt Dominique ook de werkgevers, de klanten van Randstad, als geldschieter. Vaak omdat ze nu eenmaal mensen met een opleiding op maat willen.

Voor de toekomst zou Dominique graag zien dat de verschillende actoren op de arbeidsmarkt beter met elkaar samenwerken. Zodat het beschikbare geld, veel meer dan nu, gebruikt kan worden om proactief met werknemers aan de slag te gaan. Zodat ze happy binnen de organisatie blijven, of happy naar buiten treden voor die vervolgbaan elders.

Een ontslagvrije samenleving: dat is waar Dominique eigenlijk naar streeft. Als niemand nog ontslagen kan worden, dan kun je al die enorme bedragen die nu in werkloosheidsuitkeringen gaan zitten, gebruiken voor opleiden en ontwikkelen. En dan doe je dat ook vanuit een positieve houding, niet vanuit een negatieve. Hoe mooi zou dat zijn?

Contact met Online Academy

Benieuwd naar het volledige gesprek waarin o.a. het idee van de ontslagvrije samenleving verder wordt uitgediept? Luister de podcast dan hier terug. Beluister ook de andere podcasts die we samen met People Power Radio maakten.

Wil je weten hoe Online Academy jouw organisatie kan helpen om je medewerkers te laten leren vanuit huis? Stuur ons een e-mail via info@onlineacademy.nl of bel ons op 035 – 7 506 178. Of plan meteen een (online) afspraak met ons in. Wij vertellen je graag meer.

Online Academy bundelt krachten met SkillsTown

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Online Academy een strategisch partnerschap is aangegaan met SkillsTown. Dankzij deze samenwerking bieden we een nog breder pakket aan leeroplossingen aan. Klik op de knop om naar de site van SkillsTown te gaan.

View the page Ga naar skillstown.nl