Drie kenmerken van succesvolle e-learning
Met kwalitatief sterke e-learning komen je medewerkers verder. Maar door de wildgroei aan aanbieders is het lastig kiezen welk platform nu het beste is. Waar moet je op letten bij het kiezen van e-learning voor jouw organisatie? Online Academy zet 3 belangrijke punten voor je op een rij.
E-learning is meer dan teksten van een schermpje lezen. Toch gebeurt dit bij veel aanbieders nog steeds, concludeerde Online Academy. En dat is zonde, want juist met digitale leercontent kun je alle kanten op.
Bij goede e-learning maak je gebruik van een mix van vormen zoals video’s, quizzen, 360 graden-feedback en adaptieve toetsen. Op deze manier wordt leren leuker – een belangrijke voorwaarde om het vol te houden én er iets van op te steken. Controleer dus altijd of de e-learningaanbieder optimaal gebruikmaakt van alle digitale mogelijkheden.
Slimme opzet
Een voordeel van alle e-learning: je medewerkers kunnen ermee aan de slag wanneer ze willen. Een nadeel van de meeste e-learning: je medewerkers gaan er helemaal niet mee aan de slag. Vaak missen ze de stok achter de deur die ‘live’ trainingen of opleidingen wel hebben. Met als gevolg dat je medewerkers het leren uitstellen of zelfs vergeten.
Online Academy heeft uitgebreid onderzocht hoe je je medewerkers effectief en consequent aan het leren krijgt. Hieruit bleek dat het veel stimulerender is wanneer de trainingen zijn opgedeeld in losse onderdelen. Dagelijks 5 tot 10 minuten per dag leren is optimaal, blijkt uit het onderzoek. Mensen kunnen zich namelijk slechts een korte tijd goed focussen. En als de leerstof wordt verspreid over een langere tijd, onthouden ze het beter.
Kijk bij het uitzoeken van e-learning voor jouw organisatie altijd naar de opbouw van de training. Worden je medewerkers gestimuleerd om regelmatig met de stof aan de slag te gaan? Hoe gebeurt dit? Wat is de stok achter de deur?
Leercontent van goede kwaliteit
Trainingen moeten goed in elkaar zitten. De inhoud moet niet alleen kloppen, maar ook didactisch sterk zijn. Dit zorgt ervoor dat je medewerkers niet alleen consumeren, maar ook leren. Anders kunnen ze net zo goed Wikipedia lezen.
Hoe weet je of een aanbieder didactisch sterke trainingen aanbiedt? Je kunt natuurlijk kijken naar de leervormen – is het vooral lange teksten lezen of is het interactiever? – maar kijk ook naar de achtergrond van de aanbieder. Hoe heeft deze partij zich bewezen? Werken er bijvoorbeeld opleidingsdeskundigen, of zijn de trainingen misschien gemaakt door erkende opleiders?
Online Academy: omdat leren slimmer kan
Online Academy heeft alle onderzoeksresultaten gebruikt om zelf een leerplatform op te zetten. Dit leerplatform is speciaal voor organisaties die gebruik willen maken van e-learning die écht werkt. Jouw medewerkers kunnen hier onbeperkt gebruikmaken van het brede en interactieve aanbod. Van programmeren tot persoonlijke effectiviteit tot Microsoft Office-trainingen. Door de innovatieve 10 minuten-methode leren je medewerkers zo efficiënt en effectief mogelijk. En omdat de trainingen zijn ontworpen door de opleiders van NCOI Groep – bijvoorbeeld NCOI Opleidingen, NIBE-SVV of Boertien Vergouwen Overtuin – weet je zeker dat je kunt vertrouwen op de kwaliteit van de trainingen.