“De trainingen sluiten goed aan op de behoeften van onze medewerkers”
Tanja Stijnman is HR Operations Manager bij Remeha. Remeha is onderdeel van de BDR Thermea Group en produceert en distribueert internationaal verwarmings- en warmwatersystemen en daaraan gerelateerde diensten. Tanja is betrokken bij het uitrollen van Online Academy binnen de organisatie. Hoe bevalt ‘Remeha Academy’ tot nu toe? En wat vindt zij het grote voordeel van dit online leerplatform?
Het hele pakket
Remeha Academy is een van de projecten die Tanja onder haar hoede heeft. “Vorig jaar begon Anton Ketelaars, onze nieuwe HR Directeur bij Remeha. Hij had goede dingen gehoord over Online Academy en heeft bedacht dat we hier iets mee konden doen. Ik ben verantwoordelijk voor het uitrollen van de Remeha Academy op onze verschillende locaties. We zijn al gestart in Apeldoorn en Delft, binnenkort willen we het ook bij Remeha in Wommelgem, België introduceren.”
Watgaf de doorslag om uiteindelijk echt met Online Academy in zee te gaan? “De mogelijkheid om 24/7 in te loggen, waar en wanneer je maar wilt – en op welk apparaat je maar wilt – en dat er meer dan 300 trainingen zijn die goed aansluiten bij de behoeften van onze medewerkers,” aldus Tanja.“We zijn heel erg te spreken over het hele pakket.”
Een ander voordeel dat ze noemt is het contact met Online Academy-accountmanager Kim Oskam. “Ze steekt hier zo veel tijd in en heeft zo veel opgepakt. Zo heeft ze presentaties en sessies bij ons gedaan. Het persoonlijke contact vind ik heel fijn, ik vind het mooi om te zien dat we zo’n goede band opbouwen.”
Een lerende organisatie
Met Remeha Academy kunnen de medewerkers actief bijleren en met hun eigen ontwikkeling aan de slag. “Op die manier kunnen ze meer kansen pakken. Binnen hun huidige functie, maar ook om door te groeien naar een andere functie als ze dat willen. We vinden het belangrijk om onze medewerkers zoveel mogelijk leermogelijkheden aan te bieden,” vertelt Tanja. Medewerkers van Remeha kunnen zelf besluiten wat ze willen leren. “Daarbij willen we wel graag dat mensen met een bepaalde functie bepaalde trainingen volgen. Bijvoorbeeld dat al onze managers de leiderschapsleerlijn volgen.”
Naast het gebruik van het online leerplatform biedt Remeha de medewerkers ook andere opleidingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld het inschrijven voor een volledige opleiding. “Iedere afdeling heeft hier een jaarlijks budget voor, dat bekijken we per individu. En dat blijven we ook doen.
Remeha Academy is geen vervanger voor het behalen van een diploma, het is een mooie aanvulling op wat we onze medewerkers al aanboden.”
Groot én divers aanbod
Bij de kick-offsessies reageerden medewerkers positief. “Ze vinden het heel leuk dat we dit doen. Vooral vanwege het grote aanbod en omdat er ook veel trainingen bijzitten die niet direct van toepassing zijn op je werk.”
Op het moment van het interview is Remeha net een maand bezig. Nog niet bijzonder lang, maar Tanja geeft aan tevreden te zijn met hoeveel medewerkers inmiddels gestart zijn. Merkt ze al of de trainingen verschil maken? “We zien dat de vraag naar individuele korte trainingen daalt, omdat ze die ook in Remeha Academy kunnen doen. Natuurlijk zijn niet alle trainingen volledig te vervangen, maar bepaalde trainingen kun je net zo goed online doen.”
En heeft de coronacrisis nog effect op hoeveel tijd medewerkers hebben om aan de online trainingen te beginnen? “Dat verschilt per functie. Je hebt medewerkers die op dit moment drukker zijn, maar ook medewerkers die nu even minder werk hebben liggen. Voor hen komt het nu goed uit dat ze de vrijgekomen tijd kunnen besteden aan hun eigen ontwikkeling.”
Leren wat je wil leren
De trainingen die momenteel het meest worden gevolgd bij Remeha Academy zijn Actief luisteren in het kort, Excel Basis en Spaans voor beginners. Andere veel gevolgde trainingen zijn Accountmanagement en Elektrotechniek. “Logisch dat die laatste erin staat, want we hebben veel R&D’ers die onze ketels ontwerpen. Voor hen is deze training een mooie aanvulling,” vertelt Tanja.
Ze vervolgt: “Een training die nu ook veel gedaan wordt, is Microsoft Teams. Dit gebruiken we nu we thuiswerken. Je ziet toch dat medewerkers willen weten hoe ze daar optimaal mee kunnen omgaan.” Zelf is ze ook al aan verschillende trainingen begonnen – van Spaans voor beginners tot Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). “En er staan nog meer trainingen klaar waar ik binnenkort mee wil starten.”
Bij Online Academy kunnen organisaties wel zien welke trainingen populair zijn, maar niet wie wat precies aan het doen is. Een belangrijke pre volgens Tanja: “De anonimiteit geeft veel vrijheid om op te pakken wat je maar wilt. Bijvoorbeeld trainingen die passen bij een andere functie. Je kunt hierdoor makkelijker kijken of het iets voor je is en of je hier iets aan hebt.”