Interview met Accountmanager Kamal

Mensen in beweging brengen. Dat is waar Online Academy’s Kamal Assou naar streeft. Als accountmanager komt hij regelmatig bij klanten over de vloer om te vertellen wat Online Academy voor hun organisatie kan betekenen. “Ik vind het belangrijk om echt in gesprek te gaan.”

Onderwijskunde in Texas

Het is geen toeval dat Kamal bij Online Academy terecht is gekomen. Hij had al een onderwijsachtergrond: “Ik heb als voetballer een scholarship gekregen in Texas. Daar heb ik Onderwijskunde gestudeerd. Later heb ik gewerkt bij een bedrijf dat werkt met een LMS (learning management systeem). Daar is mijn passie voor onderwijsinnovatie begonnen,” vertelt hij. “Alles wat onderwijs beter maakt, ben ik interessant gaan vinden.”

Inmiddels is Kamal al een tijd terug in Nederland. Hij woont in Delft met zijn vrouw en zijn dochter van 7. “In 2017 ben ik bij Online Academy begonnen. Toen was ik de eerste accountmanager, we waren in totaal nog maar met z’n drieën,” vertelt hij. Inmiddels is Online Academy een stuk groter. “Het is een leuk, jong en dynamisch team.”

Onderwijs, sales en innovatie

Online Academy past inhoudelijk bij hem. “Mijn passie ligt bij de combinatie van onderwijs, sales en innovatie,” vertelt Kamal. “Dat is voor mij de kern.”

Een ander pluspunt aan zijn werk is dat geen dag hetzelfde is. “De ene dag zit ik op kantoor, de volgende dag ben ik thuis aan het werk, dan ben ik bij een potentiële klant voor een pitch, dan ben ik weer bij een klant voor de implementatie van het systeem. Die variatie vind ik heel fijn.”

“Er komen veel verschillende dingen bij kijken. De afwisseling en de vrijheid die ik hierin heb, maakt het leuk.” Hierdoor is zijn werk anders dan in veel andere accountmanagement-functies: “Wij doen alles echt van A tot Z. Van het opbellen van potentiële klanten tot de nazorg. In veel bedrijven wordt ieder onderdeel van het proces weer door iemand anders gedaan. Wij blijven altijd in contact met onze klanten.”

Een open gesprek

“Deze week bijvoorbeeld: morgen zit ik bij een nieuwe klant. Ook heb ik een kick-of sessie met iemand die net is begonnen en bij een ander een gesprek over een contractverlenging.” Waar let hij op bij zo’n afspraak? “Ik vind het belangrijk om echt het gesprek aan te gaan. Wat ik in ieder geval altijd doe, is aan de klant vertellen wie ik ben. Daar neem ik altijd de tijd voor. Zo heb je meteen een open gesprek.”

Kamal gaat meerdere keren per week langs bij klanten. “Soms zijn dat ook vervolgafspraken.” Met wat voor vragen of wensen komen organisaties meestal? “Veel bedrijven zoeken een manier om hun medewerkers op te leiden. Een van hun problemen is dat opleiden vaak veel tijd en geld kost. Bij een reguliere training zijn je mensen een hele dag buiten de deur. Met Online Academy leren medewerkers zonder dat ze de hele werkdag kwijt zijn. Bovendien is het voor iedereen: je zit niet met een opleidingsbudget dat halverwege het jaar op is. Al je medewerkers profiteren ervan.”

Kamal vindt het belangrijk om mee te denken met zijn klanten. “Mijn doel is om mensen in beweging te brengen en mensen te professionaliseren.” Hij is geïnteresseerd in alles wat met onderwijs te maken heeft: “Zo vind ik het bijvoorbeeld leuk om bezig te zijn met maatwerkleerlijnen. Hoe kunnen we die afstemmen op een organisatie? Ik vind het belangrijk om hierbij te helpen. Met de leerlijnen kun je sturen op professionalisering en ambitie.”

Wat speelt er binnen jouw organisatie?

“Online Academy is ook een goede manier om de leerbehoeften in je organisatie te monitoren. Als je medewerkers zich willen ontwikkelen, maar niet zo goed weten wat ze interessant vinden, kunnen ze van alles uitproberen.” Door het te monitoren, zie je wat er speelt binnen je organisatie. En daar komen weleens verrassende dingen uit: “Soms hebben HR-medewerkers hele andere trainingen voor hun medewerkers in gedachten dan die er werkelijk uitkomen. Daar moet je als werkgever goed op inspelen. Je ziet veel interesse voor mindfulness, gezond eten en Spaans voor beginners. Je ziet dat de scheidslijn tussen werk en privé is vervaagd. Want mindfulness helpt je bijvoorbeeld om je gezond en vitaal te houden.”

Hij vervolgt: “Het gaat om mensen in beweging brengen. Om mensen te stimuleren en na te laten denken over hun persoonlijke ontwikkeling. Dat kan op deze manier. Je hebt geen toestemming nodig van je leidinggevende, je kunt ontdekken of iets bij je past. Als het toch niets voor je is, is het niets. Maar dan weet je dat in ieder geval. Het is niet zo dat je een hele opleiding bent gaan doen die je moet terugbetalen.”

“Alles wat onderwijs beter maakt, vind ik interessant”

“Een mooi compliment dat wij hebben gekregen kwam van een klant die de training Gezonde Voeding volgde. Daar werd ze zo enthousiast van, dat ze zich heeft ingeschreven voor de HBO Bachelor Voedingsdeskundige. Daar ben ik supertrots op.” Hij vervolgt: “Tegenwoordig blijf je niet meer je hele carrière hetzelfde werk doen. Je blijft je altijd doorontwikkelen en kijken wat je mogelijkheden zijn.”

 ‘Online Academy brengt je in beweging’

Kamal is zelf eigenlijk wel altijd bezig met een Online Academy-training. Welke trainingen waren nou zíjn favoriet? “Security Awareness vond ik een hele leuke training om te volgen. En Agile Projectmanagement was voor mij heel interessant. Ik ken nu de terminologieën en kan hier veel beter over meepraten,” vertelt hij. “Online Academy leert je meer over de thema’s waar je in geïnteresseerd bent. Het brengt je in beweging.”

Online Academy bundelt krachten met SkillsTown

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Online Academy een strategisch partnerschap is aangegaan met SkillsTown. Dankzij deze samenwerking bieden we een nog breder pakket aan leeroplossingen aan. Klik op de knop om naar de site van SkillsTown te gaan.

View the page Ga naar skillstown.nl